Zoeken in deze blog

vrijdag 16 november 2012

Boerenkool

Boerenkool is natuurlijk een oer Hollands gerecht, waar je weinig aan kunt verknallen zou je denken. Maar als je de verkeerde aardappels hebt, smaakt het nergens naar vind ik. Het is echt de moeite waard om biologische aardappels te kopen!

Aardappels schillen was nooit mijn hobby, totdat ik een dunschiller vond waar ik mee overweg kan. Al heb ik geen haast, toch hou ik erg van het gevoel op te schieten. Met deze dunschiller wordt het bijna een meditatieve bezigheid.

Ik maak altijd expres twee extra kinderporties! Is die zak met 2 kilo kruimige biologische aardappels ook meteen weer leeg, ruimt lekker op, vind ik ook fijn!

Breng in een ruime pan 500 gram boerenkool in een laagje water met een snufje zout aan de kook. Ik doe het in twee etappes, als deel 1 kookt, roer ik deel 2 er voorzichtig doorheen. Deksel erop, en op een laag pitje.

Kook de aardappels in je grootste pan met wat zout. Als het water kookt, leg je de rookworst erbij. Een kleine 20 minuten heel zachtjes laten koken.

Ondertussen snipper je 1 ui en die bak je met 250 gram van de beste biologische spekjes in 1 el olijfolie glazig. Als de boerenkool is geslonken en gaar is, kun je deze afgieten en in de vergiet laten uitlekken.

Giet de aardappels af en laat even stoom afblazen. Voeg 100 ml melk, 20 gram roomboter, en wat verse nootmuskaat toe. Maak puree met een stamper of knijper. Roer er vlug een eidooier door en wat vers gemalen peper. Voeg de spekjes en boerenkool toe, goed doorroeren. De worst erbij en natuurlijk mosterd en jus!

Voordat ik de pan op tafel zet, haal ik wat ik extra gekookt had er uit, anders gaat alles op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten