Zoeken in deze blog

vrijdag 21 december 2012

Dan maar zo

Geen recept dus.

Want geen geitenvlees in Nederland. Dat had ik niet verwacht, want wereldwijd is dit het meest gegeten vlees, maar ik kon er niet aankomen, niet bij de Islamitische slager en niet bij de biologische. Op zoek naar geitenvlees voor mijn kerstmenu ben ik het een en ander te weten gekomen. En omdat ik net zag dat mijn blog meer dan 1.750 pageviews heeft sinds de start van de blog begin november, lijkt dit de juiste plek om deze inzichten te delen.

Eet je ook graag geitenkaas, zoals bijvoorbeeld feta? Niet die witte blokjes uit het glazen potje in de supermarkt, want daar is geen geit aan te pas gekomen, maar de echte, niet te versmaden witte romige kruimelige kaas??

Dan nodig ik je van harte uit om door te lezen.

Zoals je zal begrijpen is voor geitenkaas geitenmelk nodig en net als wij, geven geiten geen melk zonder lam. Om melk te blijven geven moet een geit elk jaar een lam krijgen. Dit is op zich nog geen probleem. Maar het wordt wel een probleem als er geen markt is voor het lamsvlees van de geit. En als het lam een bokje is...

Dan wordt hij één keer gebruikt om een geit te dekken en daarna geslacht.

De markt in Nederland voor geitenmelk(produkten) groeit, maar de vraag naar geitenvlees niet. Een biologische geitenhouder met 100 melkproducerende geiten krijgt 250 lammetjes per jaar, hij heeft 25 geiten nodig. De rest gaat een paar weken oud op transport naar Zuid Europa, waar het vlees als een delicatesse wordt geconsumeerd!

In een land als Nederland waar iedereen nadenkt over duurzaamheid kunnen we dit toch niet meer uitleggen!?

Goed voornemen voor 2013? Zet alvast in je agenda dat je dit voorjaar op zoek gaat naar een biologische geitenboerderij en informeer naar de mogelijkheden om lamsvlees te kopen. En zet je ervoor in, alsjeblieft om niet hypocriet te zijn. Het een kan niet zonder het ander...

Als ik mijn recepten voor geitenvlees heb kunnen maken, volgen ze hier!

*leuk uitje, geitenboerderij in het Amsterdamse bos, waar je volgens mij wel vlees kun kopen!
*meer informatie hierover vind je op de site van Wakker Dier http://www.wakkerdier.nl/
*feta wordt gemaakt van een mengsel van schapen en geitenmelk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten