Zoeken in deze blog

zondag 9 december 2012

Koolrolletjes

Voor deze koolrolletjes gebruik ik de mooie grote buitenste bladeren van de groene kool. De rest van de kool kun je bijvoorbeeld gebruiken voor soep of een hartige taart, maar daarover later meer.

1 groene kool
1 pond halfomhalf gehakt
100 gram rijst
1 el gefruite uitjes
1 el griesmeel
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, pletten en hakken
½ rode paprika in stukjes
1 klein blikje tomatenpuree
1 glas witte wijn, 1 rundvlees bouillonblokje
Peper, zout, nootmuskaat, paprikapoeder
30 gram boter
30 gram bloem

Verwarm de oven voor op 175 graden

De helft van de ui en 1 teentje knoflook in de keukenmachine met het mes. Voeg ½ blikje tomatenpuree, wat peper, zout, griesmeel, nootmuskaat en paprikapoeder toe. Laat het gehakt mee draaien en goed mengen tot een bal. Als je geen keukenmachine hebt, kun je een mixer met deeghaken gebruiken.

Zet een ruime pan op met licht gezouten water om een aantal koolbladeren te blancheren. Het aantal hangt af van de grootte van de bladeren. Ik maak 12 rolletjes. Laat uitlekken in een vergiet. Vang ½ L kookvocht op en los daarin een bouillonblokje op. Snijd de bladeren doormidden en verwijder de harde nerf.

Eén teentje knoflook en ½ ui glazig bakken in de roomboter en scheut olijfolie. Voeg de paprika en ½ blikje tomatenpuree toe, goed doorroeren. Roer de bloem erdoor totdat alle boter is opgenomen en bak de bloem al roerend gaar op laag vuur. Schenk beetje bij beetje al roerend het kookvocht erbij tot een licht gebonden saus ontstaat. Je hebt niet al het vocht nodig. Je kunt ook een glas witte wijn gebruiken en verder aanvullen met het kookvocht.

Kneed de rijst en gefruite uitjes door het gehakt en leg een rolletje van ongeveer 50 gram op een koolblad. Rol een klein stukje op en vouw de zijkanten naar binnen en rol helemaal op.

Leg de rolletjes in een ovenschotel en schenk er de saus overheen.

Nu ik de recepten trouw opschrijf valt mij op dat ik bijna elke dag knoflook eet, zal ik daardoor ook slechte adem hebben? Ik weet het niet?! Ben wel benieuwd, ga ik uitzoeken!

Ongeveer 50 minuten in de oven.

Wat mij betreft is dit een volledige maaltijd, maar ook lekker met gebakken aardappels of wat ik wel bij deze feestmaand vind passen, gratin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten