Zoeken in deze blog

zondag 13 januari 2013

Popcorn

Zaterdagavond is bij ons opblijfavond, dat beperkt zich nog tot 1 kind dat evengoed om 21:00 uur in bed ligt en droevig maar waar alsnog om 7:00 uur weer naast mijn bed staat.

Niettemin... opblijfavond betekent snaaien!

Een klein onderzoekje vanmiddag bij de supermarkt levert de informatie op dat popcorn dat je nog zelf kunt poppen (calorieloze lol) meer bevat dan alleen mais, dat toch de popcorn voor het poppen zou moeten zijn.

Ik heb er lol in om smaken zo puur mogelijk te proeven en de smaakontwikkeling van de meisjes vaart daar wel bij volgens mij.

Nu vind ik persoonlijk geen hol aan popcorn, sterker nog, eigenlijk vind ik het uitstekend vogelvoer, maar ik ben ook niet vijf.

Bij de biologische super kun je corn kopen die zelf kunt poppen. Gewoon mais zonder meuk.

Je gaat als volgt te werk. Als je eens een grote glazen pot hebt, van witte bonen bijvoorbeeld, haal je het papiertje er af, rondje afwasmachine en de kunt de aangebroken zak corn er in leegkiepen, lekker (duurzaam) poppen voor een jaar opblijfavonden van je oogappel. Op de pot of deksel schrijf je met je watervaste stift (zo fijn) pop of corn of als jij wel netjes en klein genoeg kunt schrijven met zo'n stift...

Koekenpan op hoog vuur verhitten. Een eetlepel arachide- of zonnebloemolie er in. Drie eetlepels mais er in. Zodat zo'n beetje de bodem is bedekt. Vuur laag en deksel op de pan! Anders wordt het wel erg lollig allemaal!

Als er niet meer wordt gepopt gedurende 30 seconden is het klaar. Kieper het in een kom en roer er meteen een eetlepel agavesiroop door, of honing of wat zout of strooikaas of suiker (slecht idee als je graag wil dat er geslapen wordt)

Klaar ben je, iedereen blij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten