Zoeken in deze blog

dinsdag 19 februari 2013

Bospaddenstoelensoep


Een kleine kom van deze echte herfstsoep is heerlijk als lunch, maar een grote kom doet het ook goed als avondmaaltijd. Lekker een groene salade en stokbrood erbij!

Ik heb deze soep afgekeken van mijn vader en iets aangepast. Pas nadat ik de foto had gemaakt en de soep al bijna klaar was vond ik dat er nog mosterd bij moest.

Ingrediƫnten:
400 gram gemengde paddenstoelen
50 gram roomboter
100 gram spekjes
1 sjalotje gesnipperd
50 gram bloem
1,5 l hete kippenbouillon
100 gram gerookte kipfilet
1 tl mosterd
100 ml slagroom
1 lente ui

Bereiding:
De paddenstoelen niet te klein snijden of doormidden scheuren.
Laat de boter op laag vuur smelten in een soeppan met dikke bodem, niet bruin laten worden. Bak het spek zachtjes uit en voeg het sjalotje toe. Bak het sjalotje glazig en voeg de paddenstoelen toe en bak die rondom. Doe de bloem erbij en bak dit gaar terwijl je regelmatig roert. Roer langzaam de hete bouillon erdoor en zorg ervoor dat je geen klontjes krijgt. Breng dit kort aan de kook. Zet het vuur zeer laag.
Room, mosterd en kipfilet er door roeren, niet meer later koken. Breng op smaak met peper en zout. Garneer met lente ui.

Onze kinderen vinden dit ook erg lekker.

Mijn geheim... ?

Ik kook, met liefde... dat betekent dat het soms lijkt op opvoeden.. ik laat de kinderen helpen, de gesneden paddenstoelen in een schaaltje doen, de boter afwegen. Kinderen kunnen meer dan je denkt en vinden taken leuk die jij stom vindt. Deze soep overleeft een middag. Dus begin er samen aan als ze uit school komen en de sfeer nog goed is. Met een matig mesje kun je de champignons in acceptabele parten laten hakken. Moet jij eens zien hoe trots ze zijn op HUN soep!

Wil je meer heerlijke recepten? Bestel nu mijn kookboek Koken is Verleiden op www.mandyevers.nl of kijk hieronder voor de verkoopadressen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten